Kofferstunter

U bevindt zich hier:://Kofferstunter

Kofferstunter – Voorblijven op de concurrentie

KofferstunterDe handelsgeest zat er bij Raymond Koper vroeg in. Op negenjarige leeftijd verdiende hij al een aardig zakcentje bij door in Zandvoort de filerijders op weg naar huis een route zonder file te wijzen. “In de eerste instantie wilde ik gewoon helpen, maar toen ik merkte dat de mensen daar – zonder dat ik erom vroeg – geld voor gaven, werd ik fanatieker en maakte ik er echt een bijbaan van. Het kwam regelmatig voor dat ik aan het eind van de dag zo’n honderd gulden rijker was. Niet gek voor een ventje van negen. Later ging ik blikjes fris verkopen omdat diezelfde mensen in de file ook dorst hadden. Ik denk dat ik één van de weinigen was die blij werd van langzaam rijdend tot stilstaand verkeer in de hitte”, lacht de handelaar.

Meer traffic dan verwacht

De handelsgenen heeft Raymond van zijn vader die met opgekochte partijen op de markt stond. Raymond: “Op een gegeven moment kwam mijn vader bij mij met tien koffersets waar hij vanaf moest. Binnen vier weken verkocht ik deze via Marktplaats. Dit smaakte naar meer. We zijn toen bewust op zoek gegaan naar goedkope reiskoffers en liepen tegen een nieuwe partij aan. Vervolgens liet ik een webwinkel bouwen om zo meer mensen te bereiken. Nadat ik onze Marktplaats advertenties doorlinkte naar onze webwinkel kreeg ik direct enorm veel traffic en direct ook meer verkopen. Dit effect oversteeg al mijn verwachtingen.” Vanaf dat moment werd het druk in huize Koper; zijn vrouw kreeg er een dagtaak bij door het verzenden en inpakken van de koffers: “Toen het hele huis en de schuur vol stonden, besloten we de logistiek uit te besteden aan TWI.”

Fanbase vergroten

Inmiddels is de vader van Raymond bij hem in dienst, heeft hij drie jaar geleden zijn baan als bedrijfsleider bij een supermarkt opgezegd en beheert hij drie goedlopende webwinkels waar op dit moment gemiddeld duizend bestellingen per maand binnen komen. Op de vraag hoe het zo’n vlucht kon nemen is de ondernemer duidelijk: “Zonder de inzet van Marktplaats was mijn business niet zo snel gegroeid en had ik al deze stappen waarschijnlijk nooit kunnen zetten. De mensen die namelijk via Marktplaats op mijn webwinkel komen zijn over het algemeen daadwerkelijk van plan om te kopen en komen niet naar de site om alleen maar te snuffelen.”

Outdoor uitbreiding

Inmiddels heeft Raymond door het succes van Kofferstunter.nl zijn handel uitgebreid: “We zagen dat de vraag naar backpacks toenam en hebben daarop ingespeeld door ook andere outdoor spullen aan te bieden. Denk aan tenten, maar ook aan thermosflessen, verrekijkers en vele andere outdoor accessoires. Al onze producten zetten we op Marktplaats zodat we onze complete overzicht kunnen tonen aan (potentiële) klanten.”

Hoe gaat het nu met Topaward winnaar Kofferstunter.nl?

De Admarkt Topawards hebben gezorgd voor extra exposure voor kofferstunter.nl, aldus Raymond: “We stonden in de weken na de uitreiking vermeld in een aantal lokale kranten en op een aantal online nieuwspagina’s. Dit konden we mooi delen via sociale media, wat weer leuke reacties en felicitaties teweeg bracht. De laatste weken is het wel stiller, maar ik verwacht dat we het hele jaar profijt zullen hebben van de prijs.”
Nu de zomer is begonnen, is het voor Kofferstunter extra hard werken. In de zomer maanden pieken wij flink. We verkopen natuurlijk het hele jaar door koffers en tassen, maar in de maanden juni, juli en augustus draaien we dubbele omzetten. We proberen deze pieken maximaal te benutten door extra te adverteren en goede partijen koffers op te kopen. Daarnaast hebben we vaak één of meerdere koffer aanbiedingen met flinke kortingen tot 50%. Hiermee trekken we dan veel nieuwe klanten naar ons toe. Veel mensen kopen dan deze actie set, maar er zijn ook veel mensen die uitwijken naar andere koffers of tassen die we op dat moment in het assortiment hebben. Op deze manier benutten we de pieken maximaal en laten we zien dat we een echte stunter zijn!”
De tip die Raymond ander ondernemers meegeeft: “Pak je pieken in het seizoen, maar vergeet niet dat in de rustige maanden (bij elkaar opgeteld) minstens net zoveel omzet te halen is! Zorg dat je jezelf onderscheid op service en niet (alleen) op prijs. Want dat houd je nooit vol, uiteindelijk heeft service ook een prijs en zonder service heeft een webwinkel geen bestaansrecht.”

 

2018-03-09T10:00:22+00:00